Kurs języka polskiego dla uczniów klas maturalnych

Курс польської мови для учнів випускних класів середніх шкіл із досвідом міграції.

Заняття будуть проходити

2 рази на тиждень

з 11 жовтня до кінця квітня 2025 року.

П’ятниця: 17:00-18:30; субота: 13:30-15:00.

Включатиме 100 годин групових занять та 20 годин індивідуальних занять.

ПОЧИНАЄМО 11 жовтня 2024 року.

Де: CAS, ul. Św. Rocha 3, зал 206.

УЧАСТЬ БЕЗКОШТОВНА

Програма курсів буде заснована на вимогах до іспиту на атестат зрілості.

Вона охоплюватиме, зокрема, такі питання: періодизація літератури, літературні конвенції та жанри, художні засоби вираження, мотиви і літературні топоси, стиль і стилізація.

Важливою навичкою, яку вдосконалювати муть на курсі, буде використання контекстів та розпізнавання універсальних цінностей, що присутні в літературних творах.

Учні оволодіють вмінням сприйняття текстів культури, розширять знання з граматики, орфографії та пунктуації польської мови, а також з мовленнєвої комунікації.

Вдосконалення цих навичок дозволить іноземним учням краще підготуватися до іспиту на атестат зрілості з польської мови як у письмовій, так і в усній частинах.

Запису через аплікаційну форму:

https://docs.google.com/…/1FAIpQLSdgezB…/viewform

Projekt „Uczymy się razem” jest finansowany przez Center for Disaster Philanthropy, za pośrednictwem POP Fund, zarządzanego przez Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej (PCPM) .

 

Kurs języka polskiego dla uczniów klas maturalnych szkół średnich z doświadczeniem migracji.

Zajęcia odbywać się będą 2 razy w tygodniu od 11 października do końca kwietnia 2025.

Piątek: 17.00-18.30; sobota: 13.30-15.00.

Obejmie 100 godzin zajęć grupowych oraz 20 godzin zajęć indywidualnych.

ZACZYNAMY 11 października 2024 roku.

Gdzie: CAS, ul. Św. Rocha 3, sala 206.

BEZPŁATNIE

Program kursów będzie oparty o wymagania maturalne.

Obejmie m.in. następujące zagadnienia:

periodyzacja literatury, konwencje i gatunki literackie, środki wyrazu artystycznego, motywy i toposy literackie, styl i stylizacja. Istotną umiejętnością doskonaloną na kursie będzie

wykorzystywanie kontekstów oraz rozpoznawanie obecnych w utworach literackich wartości uniwersalnych.

Uczniowie nabędą umiejętność odbioru tekstów kultury, poszerzą wiedzę z gramatyki, ortografii i interpunkcji języka polskiego oraz komunikacji językowej.

Doskonalenia tych umiejętności pozwoli uczniom cudzoziemcom lepiej przygotować się do egzaminu maturalnego z języka polskiego zarówno w części pisemnej, jak i ustnej.

Zapisy poprzez formularz zgłoszeniowy:

https://docs.google.com/…/1FAIpQLSdgezB…/viewform

Projekt „Uczymy się razem” jest finansowany przez Center for Disaster

Philanthropy (CDP), za pośrednictwem POP Fund, zarządzanego przez Fundację PCPM.

Pomieszczenie Centrum Aktywności Społecznej zostało nieodpłatnie udostępnione przez Miasto Białystok.

22 listopada 2024 roku uczniowie kursów języka polskiego przygotowawczych do egzaminów maturalnych udzielili wywiadu Radiu Białystok.

Projekt „Uczymy się razem” jest finansowany przez Center for Disaster Philanthropy (CDP), za pośrednictwem POP Fund, zarządzanego przez Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej (PCPM).

Fotorelacja z lekcję z języka polskiego dla uczniów klas średnich, przygotowawcze do ekzaminów maturalnych.

Projekt „Uczymy się razem” jest finansowany przez Center for Disaster Philanthropy (CDP), za pośrednictwem POP Fund, zarządzanego przez Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej (PCPM).
 
Skończył się kurs języka polskiego dla uczniów szkół średnich, zwłaszcza dla maturzystów w ramach projektu „Uczymy się razem”.
Badanie fokusowe przeprowadzone wśród uczestników kursów języka polskiego – wykazało jednoznacznie pozytywny wpływ zajęć na efektywność nauki i przygotowanie do egzaminów, zwłaszcza matury.
Najważniejsze wnioski:
Wzrost wyników i pewności siebie:
Wszyscy maturzyści zadeklarowali zauważalny wzrost wyników w testach próbnych oraz egzaminach końcowych. Niektórzy uczniowie poprawili swoje wyniki z poziomu 18–20% do 80–86% w egzaminach ustnych oraz pisemnych. Kursy pomogły im przełamać bariery językowe i zwiększyć pewność siebie.
Skuteczność metodyki nauczania:
Kursy zostały ocenione jako bardziej skuteczne niż lekcje w szkołach – szczególnie dzięki indywidualnemu podejściu nauczycieli, dokładnym wyjaśnieniom i zaangażowaniu prowadzących. Uczniowie podkreślali, że nauczycielki potrafiły zainteresować ich tematem, co prowadziło do większej motywacji do nauki i samodzielnego czytania.
Rozwój kompetencji pisemnych:
Znacząco poprawiły się umiejętności pisania rozprawek, analiz tekstów literackich oraz notatek syntetyzujących. Uczniowie ćwiczyli systematycznie – nawet raz w tygodniu – co przełożyło się na lepsze wyniki egzaminacyjne.
Pozytywna atmosfera i dostępność materiałów:
Kursy były ocenione jako przyjazne i wspierające środowisko nauki. Dodatkowe materiały i indywidualne wsparcie (np. zadania dodatkowe) okazały się bardzo pomocne.
Korzyści dla młodszych uczniów:
Uczniowie z 1 klasy szkoły średniej, choć mniej zaawansowani, również skorzystali z kursów. Podkreślali, że nawet niewielka liczba zajęć przyniosła konkretne efekty w ocenach i zrozumieniu materiału.
Podsumujemy:
Kursy języka polskiego w ramach projektu „Uczymy się razem” są skutecznym i wartościowym wsparciem edukacyjnym dla uczniów szkół średnich.
Zdecydowana większość uczestników odnotowała realne efekty w postaci lepszych wyników egzaminacyjnych, większej motywacji oraz rozwoju umiejętności językowych, zwłaszcza w zakresie wypowiedzi pisemnych i ustnych.
Program ten zasługuje na kontynuację i rozszerzenie!
Projekt „Uczymy się razem” jest finansowany przez Center for Disaster Philanthropy (CDP), za pośrednictwem POP Fund, zarządzanego przez Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej (PCPM).